Het parcours van onze programma’s in 3 stappen

Onze instituten stellen een programma voor dat studie, beoefening en integratie in het dagelijkse leven bevordert. 

Studeren gebeurt op een drievoudig niveau. De eerste stap is leren van leringen en lectuur. De tweede stap is reflectie, contemplatie. Met reflectie ga je dieper, daar begint het groeiproces. Als je eenmaal door stap 1 en 2 bent, twijfel je niet meer. 

De rijkdom van het onderricht maakt het mogelijk om het parcours aan te passen aan de ambitie, motivatie en ontvankelijkheid van eenieder.

Het niveau van de stages wordt aangegeven met het teken 1, 2, 3, of A.

1.            Basisniveau

De studie en de beoefening volgen een natuurlijke progressie die begint bij het fundamentele niveau. Deze stages staan open voor iedereen, boeddhisten of niet-boeddhisten.

•          De essentiële leringen van de Boeddha worden gepresenteerd in een niet-confessionele benadering. Zij dienen als de intellectuele basis en vormen de voorbereidende fase voor elke beoefening. Door de studie en beoefening te verdiepen, worden de rijkdom en diepgang van de onderrichtingen van de Boeddha zichtbaar.

•          De Shinee-weekenden bieden je de basis voor mentale rust. De geest trainen om in kalmte te verblijven, in eenpuntige concentratie, helderheid, mindfulness. De training tijdens de cursussen en de dagelijkse oefening bereiden je voor om je geest te ontwikkelen in zijn dimensies van aandacht, openheid en altruïsme.

De studie van het boeddhisme en de beoefening van meditatie op dit niveau is geschikt voor zowel beginners als mensen die meer ervaring willen opdoen voordat ze de volgende fase aanvatten.
Zelfs als je slechts één keer komt, in de hoop rust voor geest te vinden, ben je welkom.

2.      Verdieping

Verdieping van je beoefening en je inzicht in de rijkdom van de leringen is de tweede stap.
De ‘intensieve meditatieretraites’ van meerdere dagen (vaak in stilte) maken de doorgedreven studie en beoefening van meditatietechnieken mogelijk die alle boeddhistische scholen gemeen hebben. Ze zijn verdeeld in twee hoofdfamilies, die eigenlijk niet te scheiden zijn.

•          Shinee of Shamatha: meditatie die leidt tot mentale rust, eenpuntige focus, de kwaliteit van gewaarzijn, verblijven in de natuurlijke staat van de geest. De dimensie van altruïstische aanwezigheid, mededogen en de transcendente deugden komen aan bod in de training. 

•          Lhaktong of Vipassana: de ontwikkeling van indringend inzicht, analytische meditatie, inzicht in de natuur van de geest. Onderzoek maakt je open en creëert ruimte. Progressie op het pad leidt uiteindelijk tot de essentiële praktijken van de derde stap. Het is belangrijk om ervaring in de discipline van het mediteren te hebben en deze volgorde in acht te nemen.
Formeel boeddhist zijn is meestal niet vereist. Toevlucht nemen bevordert evenwel de inzet bij de beoefening.

3.        Het hogere niveau

De hogere niveaus bevatten de essentiële leringen van de Boeddha. Alle soetra’s en tantra’s, tekstboeken en instructies leiden hiernaartoe. Zij bevorderen geleidelijk de bevrijding van het lijden en de transformatie van de geest.

•          Vele benamingen worden aan de ultieme meditatie-ervaring op dit niveau gegeven, met name Mahamoedra in de Kagyu overdrachtlijn.
Wanneer we door shinee en lhaktong zijn gegaan, komen we in een staat die kan worden gedefinieerd als buddha mind, ongeconditioneerde eenvoud, vrij van mentale complexiteit, pure natuur, de naakte staat van bewustzijn.
De graduele aanpak van onze leraren zal ons uiteindelijk naar deze staat van natuurlijk ontwaken leiden.

•          De yogische beoefening van godheden of het subtiele lichaam.
Godheden vertegenwoordigen kwaliteiten waarnaar de beoefenaar streeft. Deze mind yoga heeft de kracht om onze geesteshouding te transformeren en deze kwaliteiten te integreren in onze geest én ons lichaam. Zo wordt het mogelijk ons bewustzijn te verbreden en te bevrijden van gehechtheid aan het concept van het ‘zelf’ of beperkende ego.

•          DeVajrayana meditatie-instructies’ behoren tot wat gewoonlijk ‘Tibetaans boeddhisme’ wordt genoemd. Ze maken onder meer gebruik van visualisatietechnieken en mantrarecitaties, kenmerkend voor Tantra.
Vertrouwdheid met de boeddhistische leer is nodig om de volledige diepte van deze praktijken te begrijpen, die soms verwarrend kunnen overkomen bij het eerste contact.
Om de inwijdingen te ontvangen is het noodzakelijk de Toevluchtgeloften (formele toewijding aan het boeddhistische pad) te hebben afgelegd. Deze worden door de Lama's verleend op verzoek van de beoefenaar, ook tijdens het programma.

•          Bij deMahayana-praktijken’, het Grote Voertuig, wordt een beroep gedaan op het mededogen en de wijsheid van de Bodhisattva’s om anderen te helpen. Het ‘trainen van de geest in 7 punten’ en de ‘37 praktijken van de bodhisattva’ behoren tot deze beoefeningen.
Naast het nemen van toevlucht, spreekt de mahayana-beoefenaar de bodhisattva-geloften uit, waarmee hij zich ertoe verbindt om alle wezens van het lijden te bevrijden.

A.        Andere programma's

De ‘Andere’ programma’s bieden diverse disciplines aan.
Ze worden geleid door gekwalificeerde leraren en richten zich tot ieder die aan zichzelf, aan de ontwikkeling van de eigen innerlijke kwaliteiten wil werken.
Loslaten om gelukkig te zijn, yoga, hartcoherentie, wetenschap en mediteren, diep luisteren en andere …

Aanvulling

Naast de specifieke sessies van de cursus zelf, kunnen deelnemers die interesse hebben, de dagelijkse praktijken van het centrum in de tempel bijwonen: 's ochtends om 7 u, ‘s avonds om 18u en occasioneel om 20u.